Kampen mod Sverige er spillet.
Og hvilken succes!
Danmark er klar til EM slutrunden i Holland fra 16. juli – 6. august 2017.
#ViSesIViborg – lad dette være kvindesport.dk’s opfordring og forslag til et # (hashtag), der opfordrer og inspirerer fans fra nær og fjern til at komme og støtte kvinderne til holdets landskampe i Viborg. Brug #ViSesIViborg på de sociale medier for at vise din støtte til kvindelandsholdet.
Denne artikel er opdateret den 14. august 2016. Du kan se Danmarks trup til landskampene her
Bestillingen er åbnet til kvindelandsholdets hjemmekamp mod Sverige, der spilles på landsholdets faste hjemmebane i Viborg den 20. september kl. 19.00. Alle billetter er gratis.
Danmark ligger pt. nummer to i puljen efter Sverige. Puljevinderen kvalificerer sig direkte til EM i Holland i sommeren 2017, mens de 6 bedste 2’ere, går videre. Nummer 7 + 8 i 2’er regnskabet spiller en Play-off kamp om den sidste plads ved EM.
Du kan finde billetter til landskampene her.
Landskampen mod Sverige er enorm vigtig. Med et godt resultat kan Danmark sikre sig den plads ved EM i Holland som landsholdet sukker efter. Få dage før kampen mod Sverige spiller Danmark i Moldova.
Det er en must-win kamp, der skal give 3 point og dermed være med til at skabe grobund for en fodboldfest, når svenskerne kommer. Læs DBU’s pressemeddelelse forud for landskampen mod Sverige.
Herfra skal lyde en klar opfordring til DBU om at køre reklamebannerne op i stor størrelse, så den gode historie fortælles, og nye fans får øjnene op for det danske kvindelandshold i fodbold, og de oplevelser, som spillerne leverer.
Landsholdspillerne er selv gode til at sprede informationerne på diverse sociale medier, ligesom kvindelandsholdets Facebookside og Instagram profil leverer varen i en fremragende kvalitet. Vi håber, at DBU op til kampen, i større grad end tidligere set, også vil bruge de officielle DBU kanaler til vedvarende at reklamere for kampene i Viborg.
Med hjælp fra “centralt hold” kan eksponeringen nå bredere ud til befolkningen. Og hvis vi nu alle også bruger #ViSesIViborg, når vi taler om kampen på de sociale medier, ja så skal vi nok få fyldt godt op på lægterne i Viborg.
DBU skal have ros for indførelsen af navngivne sektioner på stadion. Tilskuerne kan således vælge at købe billetter i sektioner, der er navngivet efter deres favoritspiller.
Der lokkes med, at spillerne kommer over til sektionen efter kampen, og skriver autografer og tager selfies med fansene. De fem spillere, som sektionerne på Viborg Stadion er opkaldt efter er, Pernille Harder, Nadia Nadim, Katrine Veje, Theresa Nielsen og Sanne Troelsgaard.
Initiativet er rigtig godt, og jeg er sikker på, at det giver en masse samtale i de busser og biler, der kører mod Viborg. Vi må så håbe, at der ikke kun sidder tilskuere i Pernille Harder og Nadia Nadim sektionerne, men at stadion fyldes rigtig godt op med festklædte tilskuere.
Hvis vi skal fjerne din sidste tvivl om, du skal tage til Viborg i juni, så kan vi fortælle, at DBU og Viborg Kommune virkelig skaber en god ramme omkring landskampene. Det kan du læse mere om i fortællingen fra den første kamp mod Moldova.
Kvindefodbolden nu og i fremtiden – skrevet i maj 2016
Danmarks Radio sender som bekendt alle landsholdets kampe i EM kvalifikationen på DR3 Det er et rigtig godt produkt med Henrik Liniger og Malene Marquard ved mikrofonerne. De leverer begge en engageret og informativ indsats, der når helt ud til seerne foran TV’et.
Alt tyder på, at det er DR, der skal trække den TV-mæssige indsats på kvindesiden. Og som licensfinansieret medie er det vel egentlig også rimeligt og forventeligt. TV2 bidrager for nuværende minimalt både på skrift og i billeder.
Der går rygter om, at DR overvejer at vise highlights fra 3F-Ligaen fra efteråret 2016. Det er en glædelig nyhed, der vil være med at til at skabe forbilleder og profiler i den danske liga.
Og kan DR og DBU så på sigt blive enig om en tv-aftale, så der kan sendes 3F-Liga i topkvalitet hver uge, ja så tror jeg på, at fremtiden er lys for kvindefodbolden i Danmark.
I dag tilbydes svenske fodboldfans et fantastisk produkt via fodboldforbundets egen kanal. Her kan du se de danske profiler Pernille Harder, Janni Arnth og Mariann Gajhede i Linköping, Sofie Junge i FC Rosengård og Johanna Rasmussen fra Kristianstad i aktion.
I Danmark kan vi også se livekampe fra 3F-Ligaen, og endda gratis, men når et produkt er gratis, så er kvaliteten ofte også derefter. Svingende. Mycujoo, der er platformens navn, stiller en gratis portal til rådighed for 3F-Liga klubberne, og så vidt vides, har DBU sponsoreret det kamera, hvormed kampen optages. Kameraførerne og speakerne er frivillige, og hvor nogle klubber gør det godt med unge journalist-spirere, så er der andre klubber, der gør det knap så godt.
På DR3 har landsholdet opnået en rimelig eksponeringen i kvalifikationskampene. Senest så 61.200 kampen mod Polen. Det er en lille fremgang i forhold til holdets seneste udekamp mod Slovakiet, der blev set af 52.000. De tal viser desværre en stor tilbagegang i forhold til 93.000 seere til kampen mod Sverige i efteråret. Den første kamp mod Moldova blev set af 66.000.
Læs mere om tilskuertallene til landskampene i dette indlæg
Mere vedholdende fokus på kvindefodbolden – tak
Lykke Friis har tidligere udtalt at “dramaet (i en kvindekamp) er det samme som inden for herrefodbold” i en artikel i Berlingske, og hun har så evig ret.
Grunden til, at interessen ikke er vedholdende er, at eksponeringen, og dermed profileringen af kvinderne, slet ikke er på niveau med mændene. Og så længe medierne ikke vedholdende fokuserer på de danske fodboldkvinder, så bliver det svært at sælge varen, få fans og skabt en grundlæggende interesse for kvindefodbold i Danmark.
Lad os håbe, at DBU og DR lægger sig i selen, så vi får en masse tilskuere på plads til kampene mod Slovakiet og Polen. Både i Viborg og foran TV-skærmene. Kvinderne kæmper trods alt om en EM plads til Danmark, og de fortjener al den støtte, de kan få i bestræbelserne på at nå deres drømmemål om deltagelse ved EM i Holland i 2017.
Kvinderne fortjener også at være #EnDelAfNogetStørre som er DBU’s motto.
Der skal ske forbedringer, hvis kvindefodbolden skal styrkes
Der er andre forhold, der kan være med til at styrke pige/kvindefodbolden i Danmark, og dermed være med til at opfylde DBUs ambitioner om at fordoble nutidens 65.000 fodboldpiger til 130.000 i 2025.
Jeg mener, det kunne være en god idé at DBU’s populære fodboldskoler om sommeren bliver splittet op, så pigerne får deres egne fodboldskoler. Det vil helt klart være mere attraktivt for piger, at spille med piger, og DBU kan også nemmere målrette kommunikationen og oplevelsen mod pigerne.
Selve afviklingen af den bedste kvindelige fodboldrække kan også forbedres kraftigt. Det er for eksempel uholdbart, i forhold til planlægning af kampe og aktiviteter, at kampprogrammet først kendes få uger før spille-dagen.
DBU har også gang i nogle positive tiltag. Pigernes Stemme er, som DBU formulerer det “et målgruppestudie med danske pigefodboldspillere i alderen 13-16 år fra 10 klubber landet over. De godt 100 piger samles til en workshop for at finde frem til hvordan lige netop deres drømme-fodbold klub skal være, og hvad der giver dem værdi og lyst til at fortsætte med at spille fodbold mange år fremover”. Den første workshop blev afholdt i november 2015, men ud ad til, har der været stille omkring udbyttet af workshoppen.
Slutteligt vil jeg nævne Pigeraketten, der afvikles mange steder i hele landet. Pigeraketten giver piger i alderen 5 – 11 år en god mulighed for at smage på fodbolden i hyggelige rammer.
#ViSesIViborg
[instagram-feed id=”298792926″]