Kvindelandsholdets succes er fantastisk. Det er en succes, som vi klubber, skal benytte til at styrke vores egen forening/forretning.
Jeg er Kommerciel chef i VSK Aarhus, det tidligere Skovbakken og Vejlby IK, og jeg giver her mit bud på hvordan klubberne skal følge op på Kvindelandsholdets succes.
Danskerne er blevet vilde med kvindefodbold
Det kan næppe være gået nogle næser forbi, at der i øjeblikket spilles EM i Holland.
Her har de danske kvinder vist deres store styrke og spillet sig frem til finalen, hvor værterne fra Holland venter.
Den sportslige succes har for alvor fået danskernes øjne op for kvindefodbold, blandet andet takket være en massiv dækning fra de danske medier, som må have indset at kampene sagtens kan tiltrække tv-seere og avislæsere i tusindvis.
Senest så vi TV2 sende det helt tunge skyts til semifinalekampen mod Østrig. Den ukronede dronning Natasha Crone, var nemlig at finde på sidelinjen udstyret med en mikrofon, for at opsnappe reaktioner.
Hvadenten søndagens finale bliver til sejr eller nederlag, kan der ikke herske tvivl om, at Harder, Nadim og de andre landsholdsstjerner for alvor har sparket sig ind på lystavlen hos den danske befolkning.
Hvordan skal de danske kvindefodboldklubber lukrere på Kvindelandsholdets succes?
Dette spørgsmål vil jeg gerne give mit bud på.
Jeg er til dagligt Kommerciel chef for VSK Aarhus, det tidligere Skovbakken og Vejlby IK, og det er med udgangspunkt i mine erfaringer herfra, at jeg vil komme med mine egne betragtninger.
”Vi har brug for landsholdets succes og mediernes opmærksomhed”
Med min funktion i klubben har jeg fået mulighed for at mødes med de øvrige klubbers ditto.
På disse møder har vi tit talt om nødvendigheden af landsholdets succes og mediernes øgede dækning, for at vi ude i klubberne kan blomstre.
Begge dele har vi fået nu, og i VSK Aarhus vil vi fokusere på følgende i den kommende tid:
Vi skal have opbakning fra erhvervslivet i Aarhus
Vi er nødt til at gribe iPhonen og ringe til de lokale virksomheder for at få nogle møder i kalenderen.
Succes eller ej, så ringer virksomhederne ALDRIG af sig selv for at købe sponsorater.
Vi har også tidligere ringet ud for at booke møder, men er oftest blevet mødt af ”nej tak, kvindefodbold er ikke noget for os”-svar.
Dette virker til at have ændret sig gevaldigt den seneste tid. Alene på dagen, hvor dette indlæg er skrevet, er der blevet booket to møder med sponsoremner.
Jeg vil i mine salgssnakke ikke slå på ”ligestilling”, men jeg er dog nødt til at påpege den enorme forskel, der økonomisk set er på et sponsorat til 50.000 kroner i en herrefodboldklub i forhold til en kvindefodboldklub.
50.000 kroner i en Superligaklub vil formentlig svare til 0,1%-0,2% af den samlede sponsoromsætning. Et tilsvarende beløb i en 3F Ligaklub vil nærmere svare til 10-20% af den samlede sponsoromsætning. Altså 100-200 gange så stort.
I VSK Aarhus har vi mange af de samme tilbud at tilbyde sponsorerer, som der ses i Superligaklubber. Vi har netværksgrupper, vi har billetter til kampene, og vi har nogle interessante eksponeringsflader, som bliver vist på diverse online og offline medier.
Derfor er vi ude i klubberne nødt til at komme ud over stepperne og udnytte, at vi nu, qua landsholdets succes, bliver hørt, når vi ringer ud til sponsoremnerne.
Vi skal have mere spalteplads i de lokale medier
750.000 seere og ti-tusindvis af kliks på diverse nyhedssites vidner om interesse fra befolkningen.
Denne interesse har for medierne også overrasket positivt, og det forventer jeg, at de lokale medier i byerne, hvor 3F Ligaklubberne ligger, vil tage til efterretning og på baggrund af, øge fokus og dækningen af kvindefodbolden.
Jeg vil dog ikke være så naiv at tro, at journalisterne fremover vil dukke fast op til træninger og kampe. Men når de kommer, skal vi være parate, og ellers skal vi ude i klubberne sørge for at fodre de relevante medier med vinkler, inputs og pressemeddelser, der konstant kan sikre os en plads i bevidstheden hos journalisterne.
Vi skal have flere tilskuere til at overvære vores hjemmekampe
Tusindvis af danskere har taget bussen til Holland for at se landskamp, mens vi til opgør mellem VSK Aarhus og Kolding Q ikke engang kan få vores yngre medlemmer til at hoppe på cyklen og cykle i 5 minutter for at komme på stadion.
Det skal ikke være tvang at komme på Stadion og se 3F Liga kampe, men vi er simpelthen nødt til at få flere tilskuere end de 131 som i gennemsnit overværede kampene i 3F Ligaen i den netop overståede sæson.
Der arbejdes allerede nu i kulissen på at lave nogle tiltag, der kan fremme tilskuertallene. I mellemtiden skal vi ude i klubberne blive endnu bedre til at tiltrække tilskuere. Eksempelvis vores egne medlemmer.
I VSK Aarhus har vi i omegnen af 400 pigemedlemmer. Med en veninde i hver hånd, kan dette blive til 1.200 piger.
Kan vi gøre det sjovt for disse 1.200 piger at komme og se en enkelt kamp? Ja, kan vi bare få 100 af disse piger til at komme, vil en tilskuer-fordobling være en realistisk målsætning.
I VSK Aarhus vil vi i hvert fald gøre alt, hvad vi kan for at tiltrække vores egne medlemmer til udvalgte kampe i efteråret.
Vi vil lade dem komme tæt på vores egne stjerner, give muligheder for autografer og gode snakke. Og så vil vi forære alle vores egne medlemmer sæsonkort, så den første barriere omkring entré i hvert fald er væk.
Og mon ikke de alligevel får lidt lommepenge med til en sodavand og en pølse, så vi stadig tjener lidt på det…
I morgen vil arbejdet fortsætte med at lukrere på landsholdets succes, og målet må være at komme ud og besøge så mange virksomheder i Aarhus som overhovedet muligt.
Om ikke andet for at give dem muligheden for at høre om de mange spændende ting, der sker i kvindefodbold, hvor der foruden landsholdssucces, jo også findes en kvindekommission med flere prominente navne, som snart fremlægger deres anbefalinger.
Dette er mit første indlæg på kvindesport.dk – I det næste indlæg vil jeg reflektere over de møder, jeg i mellemtiden har holdt og løfte sløret for, hvordan det er gået.
3F Ligaen 2017 / 18 starter lørdag den 12. august. Kampprogrammet kan ses her.