Indlæg opdateret den 17. april 2017
Kvindelandsholdets seertal på DR3 i 2017
Træningskamp mod Finland i Slagelse den 11. april: 66.000 seere
Årets (2016) sidste TV-transmitterede landskamp var træningskampen på udebane mod Belgien, som Danmark vandt 3-1. Kampen blev overværet af gennemsnitligt 60.000 seere på DR3 mandag den 28. november.
Kvindelandsholdets seertal på DR3 i 2016
Kvindelandsholdets kvalifikationskampe i 2016 har haft følgende seertal:
Hjemmekamp mod Sverige 20. september: 101.000 seere, gør udsendelsen til ugens 3. mest sete fodboldkamp på TV.
Udekamp mod Moldova 15. september: 39.000 seere.
Hjemmekamp mod Polen 7. juni: 100.000 seere under kampen og 130.000 til DRs nedtakt efter kampen.
Hjemmekamp mod Slovakiet 2. juni: 80.000 seere
Udekamp mod Polen 7. april: 61.200 seere
Kvindelandsholdets seertal på DR3 i 2015
Kvindelandsholdets kvalifikationskampe i efteråret 2015 har haft følgende seertal:
Udekamp mod Slovakiet 26. november: 52.000 seere
Udekamp mod Sverige 27. oktober: 93.000 seere
Hjemmekamp mod Moldova 22. oktober: 66.000 seere
I forlængelse af hjemmekampen mod Polen skrev DBU en artikel om den øgede interesse for kvindelandsholdet. Læs artiklen her.
Oprindeligt indlæg fra november 2015
Den øgede opmærksomhed, som især Danmarks Radio og Politiken har stået for, har hurtigt resulteret i en langt større interesse for det danske kvindelandshold i fodbold.
Danmarks Radio har skiftet tidligere tiders lallende journalistik omkring landsholdet ud med en seriøs dækning i både radio og TV. Liga på P3 har haft optakter og livedækning til de sidste par kampe, og DR3 har, med Henrik Liniger og Malene Marquard som kommentatorer, leveret et kvalitetsprodukt ud mod seerne.
Den første EM-kvalifikationskamp mod Moldova blev sendt torsdag den 22. oktober. Den kamp trak i følge Gallup 66.000 seere og udsendelsen sneg sig lige netop ind på top-10 listen på DR3 den uge. Danmark vandt 4-0.
5 dage senere. Tirsdag den 27. oktober spiller Danmark igen. Denne gang mod Sverige. En forventet topkamp, der kan have afgørende indflydelse på, hvem der kvalificerer sig til EM. Kampen får lidt ekstra opmærksomhed, da det danske herrelandshold også står overfor Sverige i deres Play-off kamp om at komme til EM. Der trækkes paralleller mellem kvinderne og herrerne, hvilket bestemt giver bonus på opmærksomhedskontoen.
93.000 danske seere overværede kampen foran skærmen. 93.000. Det er slet ikke dårligt. Og pilen peger i den rigtige retning. Op. Faktisk betyder seertallet, at kampen bliver den mest viste udsendelse på DR3 den uge.
Selvom landsholdet tabte 1-0 til Sverige, er der begrundet håb om, at interessen for landsholdet vil stige i de kommende år. Jo mere “spilletid” de danske kvinder får i medierne, jo mere kan unge piger, og andre fans, spejle sig i deres forbilleder, og dermed selv være med til at dyrke og styrke opmærksomheden.
Vi glæder os til at følge udviklingen, og til at bidrage til øget opmærksomhed omkring kvindesport generelt.